Na Fleru se pohybuje řada lidí, kteří se díky svému řemeslnému umu a znalostem dostali k velmi nevšední práci. Chceme vám pomocí jejich vlastního vyprávění ukázat, s čím se při takové zajímavé tvorbě potkávají a s jakými překážkami se musí umět vypořádat. Osvědčil se řemeslný um a zručnost Fler tvůrců například pod přísným dozorem historiků v muzeích? Čtěte a ptejte se pod článkem, pokud vás zajímá víc  :o)

 

AtelierSharka: Vykopávky, repliky, bílé rukavičky...

Jednoho dne se mi do rukou dostal svazek s fotografiemi vykopávek ze švédského ostrova Gotland a byla jsem požádána o výrobu několika modelů z vosku. Celý proces lití kovů do ztraceného vosku mi byl znám ze školy. Tak proč ne. Prostě udělám, co vidím.

A tím začala má produkce bronzových replik, vyráběných podle archeologických nálezů.

Fotky, podle nichž jsem měla pracovat, byly často nekvalitní, pouze z jednoho úhlu, ale s trochou fantazie a praxe jsem se naučila vysledovat, kam se která část stáčí, jaké principy připevnění šperku na oděv se používaly, jak může vypadat zkorodovaná nebo ulomená část. Postupně přibývalo přívěsků, broží i přezek.

Turnov

Tou dobou si na mne začaly ukazovat prstíčky měkkých, bílých, bavlněných rukaviček. A s nimi přišla první zakázka z muzea.  Kolem řeky Jizery, poblíž dnešního města Turnov, v úrodné oblasti s dostatkem vody a na křižovatce obchodních cest, bylo již od pravěku významné osídlení, které se zde usadilo na celá staletí a  dodnes po něm nacházíme stopy. Všechny fragmenty mají největší hodnotu, pokud zůstanou na svém místě, v původní vrstvě, která o předmětu poví víc, než samotný nález, který na vzduchu a světle podléhá rychlé a masivní  korozi. Přesto je někdy nutné je ze země vyzvednout a uchránit například před moderní výstavbou. Všechny souvislosti se musí zaznamenat a nálezy co nejlépe zakonzervovat.

Tři předměty z průzkumu „Maškových zahrad“ pod záštitou Muzea Českého ráje v Turnově se dostaly ke mně. Nožík, ozdobná spirálka a hrot z šípu z doby bronzové, vyrobené ze slitiny mědi. Silně poškozené předměty je nutné chránit před agresivním potem rukou. Proto jsem kromě bronzových předmětů dostala i pár rukaviček a přísné pokyny, jak s bronzy zacházet.

V takovém případě není možné vytvořit repliku předmětu otiskem, protože křehký kousek kovu by se pod tlakem při otisku mohl polámat a různé zalévací a tuhnoucí hmoty používané v modelářství obsahují agresivní látky, též narušující citlivý povrch. Takže veškeré detaily, jednotlivé vrstvy loupajícího se kovu, prohlubně vzniklé tlakem pod silnou vrstvou zeminy, vše jsem musela důkladně přenést na nový model. Každou nerovnost přeměřit a umístit a vymodelovat na správném místě a ve správném tvaru. Po odlití kovu a upravení povrchu však má práce neskončila. Odlitky byly kovově lesklé a vůbec nepřipomínaly vykopávky. Přišly na řadu různé chemikálie, urychlující proces stárnutí a koroze, až jsem dosáhla téměř stejného povrchu, jaký měly originály, několik tisíc let staré.

Všechny repliky byly opatřeny číslem, aby nebyly zaměněny za originály, které se mohly uklidit do bezpečí :-)

 

Žatec

Další krásná práce mi byla nabídnuta ředitelem Regionálního muzea K. A. Polánka v Žatci. Žatec se může pyšnit největším stříbrným pokladem na území ČR. Součástí toho nálezu byla toaletní souprava z 12. století, sestávající se ze lžičky, špachtličky, trnu, řetízku a zdobeného gombíku. Špička trnu byla ulomena, ale podle dochovaných toaletních souprav můžeme předpokládat původní tvar. Souprava byla předvedena v rámci putovní výstavy „Střed Evropy okolo roku 1000“ na Pražském Hradě a v několika hlavních městech v Evropě.

Tři části toaletní soupravy jsem na rozdíl od nálezů z doby bronzové vytvářela ve vzhledu „nově vyrobeného“. Tak, jak jej středověký řemeslník předal svému zákazníkovi. S doplněnými chybějícími částmi, s hladkým a vyleštěným povrchem.

Hodnota originálu včetně pojištění je však tak závratná, že mi jej muzeum do ruky nepůjčilo. Ale prohlédla jsem si předměty ve vitríně a získala velmi podrobnou fotodokumentaci, což mi ke kvalitnímu výsledku velmi pomohlo.

Originál toaletní soupravy z Žatce.

Replika toaletní soupravy, provedení v bronzu. Poměr 1:1.

Možná je to s podivem, ale pokaždé jsem nesvá spíš u výroby „starých“ replik, s nerovnostmi a patinou, přesto že se nějaká nepřesnost na nově zkorodovaném povrchu ztratí. V případě nových, kompletních kusů se výroba přibližuje detektivní práci. Chybějící části se musí doplnit, nedokonalé fotografie rozluštit, sestrojit systém zapínání, aby fungoval a zároveň neodporovat tehdejším zvyklostem. Při tom všem pátrání už nezbývá na nervozitu čas.

 

Brno

Poslední, velmi milá „muzejní“ práce přišla z Muzea romské kultury v Brně. Pro mě je to trochu neobvyklý směr a období, ale proč ne. Staří Romové byli velmi zruční řemeslníci. Dostala jsem několik překrásných fotografií s kudrnatými muži ve vysokých holínkách, ve vyšívaných košilích, s mohutnými přezkami na opascích a několik fotek krásné cínařské a kotlářské práce.

12 gombíků (knoflíků) a přezka na opasek s motivem z cínové konvičky. Koně jsem zatím modelovala jen stylizovaného. Vzpínající se koníci a mezi nimi muž, držící je za ohlávky. Přezku jsem musela upravovat několikrát. Vždy byl nový koník živější, než předchozí. Navíc pootočená konev skrývala druhého koně a svou fantazii jsem proto musela pohánět snad i bičem.

Cínová konvička. Předloha pro opaskovou přezku.

Voskový model opaskové přezky.

Opasková spona s motivem muže s koňmi. Motiv z cínové konvice.

Rom v kabátu s gombíky, r. 1865.

Čepičky gombíků, litý bronz (foto celých gombíků není zatím k dispozici).

 

Doufám, že návštěvníci muzeí nenaleznou jediný důvod k pochybnostem při obdivování šikovných rukou starých mistrů. Muzea a hlavně obsah jejich depozitářů mohou v poklidu odpočívat, zatímco jsou zastoupeni mladšími a vitálnějšími náhradníky.

Ale nemusíte se bát, většina vystavených artefaktů je původních. Případně vám v některých muzeích ukážou obě varianty. Tak se přijďte podívat.

Vaše Šárka.

 

A co vy, čtenáři, také pracujete pro historii? Točí se váš život kolem uchovávání řemeslných tradic? Napište nám o sobě na e-mail helena@fler.cz - zajímáte nás!