Spokojené zákaznice na prvním místě. To je motto pilné švadlenky Martassek, která šije praktické oblečení na míru a jejím cílem je pohodlí a sebevědomí žen všech velikostí i povah. Jak to chodí s různými velikostmi a jak se ženy cítí v jejím oblečení?

Řekněte nám něco o sobě. Jaká byla vaše cesta k tvoření?
Patřím ke generaci, kdy bylo běžné vidět pomalu v každé domácnosti maminku, tety nebo babičky po večerech tvořit. Ať to bylo pletení, háčkování, vyšívání, drhání, dnes opět populární macramé nebo právě i šití na šicím stroji. Samozřejmě nechyběla holčičí touha vše vyzkoušet a umět jako máma. Proto i při výběru budoucího povolání bylo jasné, že tvorba rukama bude mít prim. Už tenkrát jsem věděla, že práce někde v kanceláři by mě nebavila a nenaplňovala. I když vím, že taková práce je také zapotřebí. Na škole jsme měli skvělé mistrové, které si zakládaly na precizní práci a měly i dobrý odhad, koho ta práce baví a chce se dále rozvíjet. Díky tomu jsem se už od prvního ročníku dostala k zakázkové výrobě a měla možnost si projít téměř vším – od šití jednoduchých sukní, přes spodní prádlo, kabáty až ke svatebním šatům. To mě provázelo celým životem. Dělat něco sériově by pro mě bylo ubíjející.

Jakou technikou nejraději tvoříte? Proč to u vás vyhrála?
V dnešní době se nejvíce věnuji šití z úpletů. Jsou to materiály, které jsou pohodlné do zaměstnání, na cestování i pro volný čas. Snadno se udržují a dávají velkou možnost pohybu. Hlavně mám ráda kousky, které jdou nosit jak k elegantním věcem, tak i na volný čas, nejsou jednoúčelové a dobře se kombinují. Dříve jsem zde vystavovala i více sportovních věcí, ale časem se vyprofilovala klientela zákaznic, které spíše potřebují do zaměstnání dodržovat určitý dress code a které mají rády elegantní věci.

K šití používám jen profesionální průmyslové stroje. Jen už v poslední době bojuji s prostorem, když si chci pořídit další speciální stroj. :-)

Kde čerpáte inspiraci? Vyrábíte ráda na zakázku?
Inspirací mi jsou hlavně samotné zákaznice. Vidím látku a už si dokážu představit kousek na konkrétní zákaznici, protože má ráda třeba modrou barvu. Samy zákaznice mě oslovují, zda nemám něco v jejich oblíbených barvách, než vystavím nové věci, a dělají si předobjednávky na konkrétní vzory. Proto se mi kolikrát materiál vystříhá na rezervace, než jej stihnu nafotit na konkrétním modelu a vystavit. I to mě baví u stále vracejících se zákaznic.

Zákaznice také velmi vítají možnost šití na míru. Jen malé procento zákaznic má vyloženě konfekční míry. Většina žen v našich zeměpisných šířkách má větší rozdíl mezi horní polovinou těla a boky, proto mají problém v běžné konfekci koupit dobře padnoucí oblečení a potřebují pak dodatečné úpravy. Za míry jsem každopádně vždy raději, protože se mi už kolikrát stalo, že zákaznice poptávala velikost 42 a ve finále, když do objednávky napsala míry, tak z toho byla velikost 46. Jinak sedí proporčně věci zákaznici s výškou 155 cm a jinak u výšky 189 cm – mají v jiné výšce pas a podobně. Také si podle měr mohu udělat představu o typu postavy a společně se zákaznicí tak můžeme vybrat vhodný střih.

I zákaznice se stejnými mírami se každá může cítit lépe v něčem jiném. Jedna má ráda věci na tělo a jiná zase volnější. Jedna chce sukni delší, protože potřebuje zakrýt křečové žíly nebo špatně tvarovaná kolena. Jiná se zase cítí dobře v krátké sukni. A tak by se dalo pokračovat dále. Zákaznice také velmi vítají možnost dokombinování jednobarevných kousků k barevným věcem. Někdy je opravdu těžké odhadnout správný odstín barvy přes monitor. I mně samotné se lépe doladí jednobarevné triko k barevné sukni, pokud přímo přiložím vzor k látce. Mám v dílně takové odstíny, které krásně ladí, ale nejsou zrovna nafocené ve vzorníku u zboží. A mohu je tak nabídnout i zákaznicím zde na Fleru.

Kdy a kde se vám tvoří nejlíp?
Jsem ranní ptáče a ideální doba je určitě v dopoledních hodinách. Odpoledne a večer se chci už věnovat rodině a koníčkům, ale i tak mi jen komunikace se zákazníky některé dny zabere 3-4 hodiny.

Popište moment, kdy jste si uvědomila, že vaše tvorba už není „jen“ koníček.
Teď se trochu usmívám. Ten okamžik ještě nenastal. Koníček je to stále, ale vím, že je to myšleno jinak. Vlastně o tom rozhodlo období, kdy mi končila mateřská dovolená, a musela jsem řešit, jak skloubit práci a péči o dítě. Ale to zná spousta žen, které musí do zaměstnání dojíždět a je pak dost komplikované vyzvedávat děti ze školky, řešit prázdniny nebo nemoci dětí. Tak bylo rozhodnuto a obnovila jsem živnost.

Co vám na vaší tvůrčí cestě nejvíce pomohlo?
Jsou to opět zákaznice, a hlavně zpětná vazba, kdy mi zákaznice napíše, jak jí oblečení skvěle sedí nebo kolik pochval od svého okolí sklízí. Také je to spousta životních příběhů, kdy žena leží v nemocnici a dozví se nepříznivou diagnózu, prochází si nějakým těžkým životním obdobím a já jí mohu alespoň udělat trochu radost díky hezkému oblečení. Také se mi často stává, že mi zákaznice napíše: líbí se mi ten a ten kousek a nevím, zda si ho mohu ve svém věku dovolit. Pak si pořídí vysněný kousek a záhy mi píše, kolik dostává komplimentů. Vždy je to o tom, pokud se sám sobě líbím a jsem vnitřně spokojený, to pak z člověka vyzařuje a pozná to okamžitě i okolí. Pak funguje i ta zpětná vazba, kdy si okolí všimne, že ta žena vypadá jinak.

Věk je opravdu jen číslo. Ženin život v padesáti opravdu nekončí a nemusí chodit jako šedá myška. U našich žen je problém hlavně v hlavě. Hodně žen si stále myslí, že po padesátce už se jejich šatník musí omezit na béžovou, šedou nebo černou. Mně se vždy líbilo, jak se třeba 70leté, 80leté ženy v zahraničí nebojí barev a ten životní elán z nich úplně sálá. Limity máme jen my v hlavě. Dnes se nikdo druhý nad tím nepozastavuje a řešíme to jen my sami, protože jsme v něčem dlouho žili a máme předsudky.

Na který svůj výrobek jste nejvíce pyšná a proč?
Není to ani tak konkrétní výrobek. Pro mě je to hlavně možnost, kdy si ženy mohou nechat ušít oděvy dle svého přání. Je pro mě důležité, aby se cítily pohodlně. Proto vedou asi i střihy s řasením v pase nebo s přestřižením pod prsy. Tyto střihy umí maskovat nedokonalosti postavy, ženy se tak nemusí oblékat do "neforemných pytlů" a mohou se cítit stále žensky a přitažlivě, i když potřebují trochu něco skrýt. Pak jsou to také riflové sukně zapravené do speciálního úzkého lemu. Sukně jsou díky tomu pohodlné i pro ženy se sedavým zaměstnáním nebo pro ženy po různých gynekologických operacích apod., kdy je klasický vysoký pásek tlačí nebo se roluje v pase. A v neposlední řadě jsou to i volnočasové šaty se sníženým pasem.

Když se ohlédnete zpátky za svojí kariérou, udělala byste něco jinak?
Myslím, že na to stačí krátká odpověď. Vše má svůj vývoj, a to štěstí si vás najde. A na kdyby je zbytečné si hrát.

Do kterých Fler obchůdků chodíte potěšit oko?
Tak určitě nejen oko, ale jsou to i jiné smysly. Určitě tam patří čich i chuť a ráda tady nakupuji dárky i pro své známé a blízké. Také dělám radost samozřejmě i sobě, ať to jsou kytky, šperky, keramika, kosmetika nebo svíčky. Mám ráda přírodní materiály a přírodu vůbec. Vždy se tady najde něco, co mi udělá radost nejen do domácnosti, ale i na zahradu. Je tady spousta šikovných lidí ze všech oborů a za tu dobu, co jsem zde, jsem udělala hodně nákupů a nerada bych na někoho zapomněla. Vlastně i Fler jsem poprvé objevila díky dárku, který jsem zde objednávala.

Jak nejraději trávíte čas, když zrovna netvoříte?
Určitě je to příroda. Čím je člověk starší, tím víc ocení klid a kouzlo přírody. I administrativní práci, vyřizování objednávek a komunikaci se zákazníky v létě dělám ráda venku pod pergolou s hrnkem bylinkového čaje nebo s dobrou kávou. Večer s deci kvalitního vína, když jsme na té Moravě. :-) Pohyb, pokud je v přírodě, po horách nebo na kole, je ideální. Mám ráda pohodové lidi a jsem ráda, že jsem měla v životě na takové lidi vždy štěstí. Mít fajn lidi kolem sebe a dělat práci, která člověka baví, je asi to nejdůležitější, protože v práci a se svými blízkými trávíme nejvíce času. Mám ráda humor a lidi, kteří si umí udělat legraci i ze sebe samotných. Já to také dělám. Smích a radost je přece jen koření života.

Kde se ve své tvůrčí dráze vidíte za rok a kde za deset let?
Tady budu asi opět stručná. A stejně, jak si člověka umí to štěstí najít samo, tak je dobré nechat věci plynout. Určitě budu ráda, když má práce bude přinášet radost druhým, minimálně jako to bylo doposud.

Jakou radu byste dala začínajícím prodejcům na Fleru?
Pro mě platí heslo „spokojený zákazník je na prvním místě“. Na Fleru jsem dělala i hodně nákupů, kdy jsem objevila nového prodejce a patřila jsem mezi první zákazníky. U takového prodejce mě motivuje k dalšímu nákupu i dobrá komunikace. Tu považuji za hodně důležitou. Určitě je dobré mít trpělivost a snažit se svou práci dělat co nejlépe a s láskou. Určitě se nenechat odradit. Fler je skvělé místo, kde je i výborný tým, který se snaží ušetřit čas prodejcům – od možnosti hromadných změn u zboží, až po export dat apod., a neustále něco vylepšují. Určitě doporučuji novým prodejcům, pokud v něčem tápou a neví si s nějakým nastavením rady, vždy se najde někdo z Fler týmu, kdo vám pomůže.