Postup, jak vybírat a jak používat logopedické tvary....
dloooouhý postup, ale snad pojmul vše, na co jste se kdy ptali, s čím jste si nevěděli rady........
1. VÝBĚR TVARŮ:
VELIKOST A SLOŽITOST TVARŮ:
- Velké a jednoduché, lehčeji odlišitelné tvary - pro pacienty se složitějšími vadami a poruchami
- Menší, jednoduché tvary – sady jsou sestaveny tak, že obsahují vždy tvary podobné a naopak i zcela odlišné. Podobné jsou např. trojúhelník a čtverec a hvězda…..a odlišné jsou např. kolečko a hvězda. Pacient začíná cvičit s odlišnými tvary a postupně se přechází na tvary podobné, které je již těžší odlišit
- Menší a malé, složitější tvary – jsou vhodné pro starší, nebo pro „pokročilé“ pacienty, děti - tvary jsou složitější, ale hodně členité po obvodu, tudíž se více zapojí jazyk.
MNOŽSTVÍ TVARŮ:
- Doporučuji, pokud Vám to finanční možnosti dovolí, vybrat sadu 9 kusů a více. Větší množství tvarů zajistí možnost větší škály podobných a odlišných tvarů, které se tak často neopakují a udrží se lépe pozornost dítěte.
2. POSTUP PŘI UŽITÍ:
A. SEZNÁMENÍ S TVARY – zvláště u malých dětí, předškolního věku, je potřeba seznámit je s detaily jednotlivých tvarů. Dojde tak k propojení zrakové paměti a poté hmatu. Tvary jsou zajímavé též svojí barevností a děti tak zaujmou. Děti se seznamují s jednotlivými tvary – nakreslí s rodiči jednotlivé tvary na papír, nebo na karton a vystřihnou je. Učí se vnímat detaily tvarů. (např. čtverec má 4 hrany, trojúhelník, jen 3 hrany, hvězdička má ostřejší špičky, kolečko je bez hran……..) u starších pacientů stačí uvědomit si podstaty jednotlivých tvarů a jaké tvary bude „hádat“
B. HÁDÁNÍ TVARŮ – tvary jsou zafixované na zubní niti, aby nedošlo ke spolknutí nebo vdechnutí tvaru. Dospělý vybere jeden tvar a tak aby pacient neviděl jaký a vloží ho pacientovi do úst. Tvar za nit drží. Dítě, pacient tvar jazykem ohmatává a zkoumá, který z tvarů to je. Tím se procvičují a aktivují svaly dutiny ústní a jazyka
C. ZAČÍNÁME OD JEDNODUCHÝCH TVARŮ – tzn. Od nejvíce odlišných tvarů
D. POSTUPNĚ VOLÍME TVARY PODOBNÉ – tím se zvyšuje obtížnost a výzva uhádnout tvary
3. UVĚDOMĚNÍ
- Při procvičování vědomě mluvíme o pocitech v ústech a na jazyku. Dítě si tak lépe uvědomuje svůj jazyk, pohyb, uvolnění a napětí. Posilování svalů jazyka a dutiny ústní má vliv nejen na výslovnost, ale také na polykání tekutin a potravy, dýchání, a u dětí i na správný vývoj čelistí a může tak zachránit před ortodontickou léčbou.
4. VĚKOVÁ HRANICE A DALŠÍ VADY:
- Je neomezená, nikdy není pozdě. V podstatě je tento způsob aktivace svalů jazyka a dutiny ústní vhodný v každém věku.
- U dospělých pacientů pomáhá nejen při vadách řeči – např. omezené artikulace, ráčkování, ale i u rozštěpových pacientů
- A u malých pacientů – hned, jak se Vám podaří zaujmout jejich pozornost. Na první pohled, cvičit s tvary je vhodné pro děti, které nemají „ schovaný jazyk v puse“. Špička jazyka je uložená mezi zuby a vykukuje z úst ven….v té chvíli již dochází k deformaci čelistí v předním – frontálním úseku a je nebezpečí vytvoření vady „otevřeného skusu“ a všech návazných problémů.
- V podstatě s tvary může „cvičit“ každý, kdo je hned nerozezná
- Cvičením s tvary nelze nic pokazit, protože se jen aktivují svaly dut.ústní a jazyka do přirozeného pohybu a nepřeučují se
5. ÚDRŽBA A DESINFEKCE
- Základní údržba je, jako když máte orto rovnátka – stačí tvary vyčistit kartáčkem s pastou
- U vice tvarů a nebo pokud zkoušela celá rodina – je lépe tvary v kastrůlku vyvařit ve vodě
- Je možnost též používat některou z desinfekcí pro požívání na nástroje do úst.
6. HRAJE SI CELÁ RODINA
- Můžete při dodržení hygienických zásad, zkusit soutěžní hru a hádat kdo uhádne kolik tvarů…děti potěší s Vámi soutěžit
7. NEZÁVADNOST MATERÍÁLŮ
- Tvary jsou vyráběné z pryskyřice používané v zubním lékařství na výrobu ortodontických aparátků -rovnátek . Jsou zdravotně nezávadné, mají atesty a odpovídají normám pro zdravotnický materiál